burnout

bouquet31.jpg 

burnout is used to describe feeling of worn out and unable to carry on with a stressful activity, ya3nee 2etha bet7eb sho’3lak o kolo tamam fee stress b el sho’3ol and able to cope with ma 2athon y9erlak burn out ,ofcourse its progressive and doesn’t happen overnight….

stresses in work are many such as high load , limited training , limited staff development opportunites, inadequate salaries  ,high paperwork demand , or there maybe a an ethical/moral problems ; ethical dilemmas which mean a conflict experienced when there is evidence to indicate that a certain act is morally right and evidence to indicate that the act is morally wrong ,for exp.in nursing its not easy to decide that u want  to work in a hospital outside your country let me say in a non-islamic country coz  u may have these ethical dilemmas, how come?

 let me give u an example : regarding euthanasia (al qatel 2al ra7eem),in islam and our values and beliefs  its forbidden but in other countries as in europe its a matter of issue in a terminally ill patients ,while most would think its morally right to preserve life (as we think) many would believe its morally wrong to prolong suffering (as they think in non-islamic country),so here is the dilemma that comes up in the presence of conflict between adherence to different principles ,so as a conclusion u should know the principles and values of the work demands  especially in a non-islamic country  ,ofcourse not all workplaces have a contradict principles with your principles……anyway…

really the stages of burnout in work is soo reall as i feel so ,although i didin’t  work untill now…;p  ,ya rait ele beshta’3lo yfedona 2etha we9loo la 2ai  mara7alah  wela lesa  , here we come…

1). enthusiasm(overinvestment) :-   here the employee is highly energized,willing to engage in multitude of job-related activites.

يا عيني عليه شو هالموظف النشيط هاد ما شا الله عليه مش مخلي شغله إلا هو بتبرع يعملها, أنا أنا بعمله خليها عليّ ولو مش بيناتنا, ماشالله عصفور طيار, وهون ببدا هالموظف النجيب يقترح أفكار وطموحات بنّاءة بنية كويسة طبعا بهدف تحسين الشغل وتغيير الروتين الموجود, ساعتها بلاقي هجوم عنيف اتجاهه طبعا بستغرب منه  , بنط المجرنين بالشغل : شو عاملي فيها أبو العريف صرلنا 10 سنين هيك, على كمن أسفين من هون وكمن مقلب يبدأ هالموظف المسكين تقبّح معه ويدخل في المرحلة الثانية

2.) stagnation(stabalization) :-    employee begins to take a close look at personal needs and examine whether or not these are being met by the job, management request are evaluated carefully before a response is made,only those job-related requests that are seen as being benefit to the employee are acted on.

وهنا أعزائي بشتغل الموظف زي مراقب السير , بصير يراقب بالوضع حواليه وبالأخص

بالبشر اللي جايين من الفضاء شو هدول معقول في ناس هيك عالأرض مكنت عايش ما أحلاني بالجامعة (قصدو العالم الوردي) ما كان في ناس زيهم وهادا علميا بحكولو ال reality shock  

 , بوقف هون , بحلل الشخصيات بتراجع شوي عن حماسه وببدا يغير من أسلوبه , يعني مش معقول مستوطين حيطي لإني جديد كلشي عليّ والله أنا أكتر واحد بشتغل…واااااااااع إه إه إه و عندما يدرك هذه النقطة يدخل الموظف بالبعدها

3.) frustration(productive anger) :- employee feels uneasy about the job situation and questions his/her effectiveness and the value of the job,exudes an air of dissatisfaction and is at times argumentative with manegment.

هون يكشر الموظف عن أنيابه أه ترى إسمعوا مش أنا اللي محطوط حطاطه بها الشغل يا فلان روح 

ويا فلان تعال أه , أنا بشتغل زيي زيكم مش لإنك مجرِّن بالشغل عاملي فيها مدير ,مجرِّن !! مجرِّن عاحالك ومن هالحكي ….وتبدأ دوامة  الشكونه والضجر ويدخل موظفنا المحترم باخر مرحلة

4.) apathy(no investment) :-  lack the investment in the job , begins steps to avoid the work ,and few requests are met with a +ve response. 

هون بتمسح عالآخر , والله ما بتفرق معه كوووووول أخدله إنذار مش مشكله …بالعربي فخار يكسر بعضه , هيه بيجي على الشغل وبروح من هالشغل بس مشان يطعمي هالعيله الكريمة بالعربي لا مبالي

برأيي مش ضروري كل واحد بشتغل يوصل للمرحلة الأخيرة ,يعني ممكن يضل بالمرحلة التالتة مثلا فترة طويلة أو الأولى مثلا

momken ngool 2eno ,

unlike the job + alot of stresses + unable to cope with stresses = burnout

About orangee

Soo simple girl , always spreading smiles around the world :) soo optimistic about her life ;)

Posted on July 14, 2007, in Nursing. Bookmark the permalink. 5 Comments.

  1. بدك الصحيح , ما فمهت , بس يلي عرفتو انه الموظفين بمرو بمراحل , ما بتشجع ابدا انه الواحد يفكر يدخل بمجال الوزيفة

  2. LOL yemken el mawdoo3 feyoo falsafah shwai bas wala el 7ake sehel ma 3aqatoo kteer, rod 2eqra2oo mara tanya bas ha el mara b el masa mo 3a el 7 el sobo7 yemken btefre2….;p
    la 3adee laish hada mo mo7be6 ana 7akait mo kol el mowazafeen bo9alo la haik mar7ala….:D

  3. 7atta law el wa7ad be7ib sho3’lo… bs lamma el wa7ad yoom el 2rba3a sahrah swareeeh kol 23’rad qesm el tx ana w ma3i mohandes benrattebhom la wejh el sobo7… mosh bs burnout physically l2 w emotionally….
    begollik leesh njeeeb masarwah ma 3endna el mohandeseen kthaaar…
    allah be33eeeen

  4. شكلنا بنفكر بنفس الطريقة!🙂

    الصحيح ان عمليّة تحفيز الموظفين علم كامل قائم بذاته و اله نظريات و ابحاث، و المشكلة قليلين المدراء اللي بيحاولوا يطوروا انفسهم و يحفزوا الموظفين بطريقة ايجابية، بعيد عن التهديد و الوعيد

  5. وهادا اللي حسيته لما قرأت البوست تبعك كمان🙂
    حقيقة هما مش بس قلال ويكادو يكونو شبه معدومين كمان ….للأسف في الدول العربية نعاني حقيقة من عدم وجود الرجل المناسب في المكان المناسب ….اللي إلو واسطه هيو قعد مدير واستلم والكفؤ واللي إلو الله مع السلامه والله معه ……الإدارة وفن تحفيز الموظف وقيادة فربق العمل زي ما تفضلت علم بحد ذاته قائم على أسس ومعايير تكتسب من خلال التعلم والتطوير الذاتي …….
    أسعدني مرورك سيد قويدر جدا ….:-)

Any idea ?! ^_^

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: